Up-to-date de nazomer in? 5 social media trends die je niet over het hoofd mag zien

Herfst – blijf nog maar eventjes weg!  

Wat gaat het snel hè: de zomer vliegt voorbij! Ben jij op vakantie geweest, of heb je heerlijk genoten in eigen land? Onder de rivieren zijn wij ook volop aan het genieten. Zeeland heeft immers de meeste zonuren ;). Tijdens deze zonnige dagen houden wij het hoofd koel en de ogen wijd open: want tijdens de vakantieperiode gaan veel merken en bedrijven los op  social  media. Deze periode is voor veel gebruikers hét moment om zichtbaar te zijn en de  social   media feeds  er eens rustig bij te pakken. En, we hoeven ons niet te vervelen. Zeker niet op  social  media! In ons kikkerlandje valt er altijd wel wat te beleven: een leuk festival, sportevenement of een dagje naar de openluchtbioscoop. Er is voor ieder wat  wils . De Instagram - , Facebook -  en zelfs de LinkedIn - tijdlijn en  staan er vol  mee : de mooiste #instaworthy zomerkiekjes, Facebookevenementen waar al jouw vrienden op aanwezig staan en zomerse teamfoto’s op de  LinkedIn - bedrijfspagina’s . Wij worden er blij van, het kan niet gek genoeg!  

Het team achter de  social  media kanalen staat niet stil deze zomer. Integendeel. Achter de schermen gebeurt er onwijs veel op  social . Ben jij al op de hoogte van de belangrijkste  social   mediatrends  die je niet mag missen? Gun jij jezelf een  after   summer - update en wil je fris en fruitig de nazomer in? Wij brengen je graag op de hoogte!  

Ga volledig up-to-date de nazomer in – met deze 5  social   mediatrends  die je niet over het hoofd mag zien!   

#1   Stories stories  en nog eens  stories    

“Wacht, we maken nog even een Instagram  S tory!”, is een zin die ik steeds vaker hoor. Voor veel  social  media  iefhebbers , (zelfstandig) ondernemers en  influencers  is het inmiddels een dagtaak om zo actueel mogelijk te zijn met de zogeheten  S tories  en deze zo goed mogelijk bij te houden. Het Instagram -  of  Facebookverhaal  is dé manier om consequent in contact te blijven met je doelgroep. Meer dan 50% van de wereldwijde Facebook- en Instagram gebruikers zet  Stories   in om (potentiële) volgers op de hoogte te houden.  

Niet alleen visuele  Stories   doen het goed, maar ook persoonlijk geschreven verhalen leveren veel op. Deze contentmarketing op basis van een persoonlijk verhaal wordt ook wel  storytelling  genoemd.  Storytelling  zorgt voor een snellere verbintenis met het merk, omdat mensen zich kunnen identificeren met het verhaal en dus jouw merk.  

👉Heb jij al eens een persoonlijk verhaal of een story gedeeld op een van je  social  kanalen?  

#2 Adverteren op  social  media is hot  

2018 was het jaar van de  social  advertenties waarin marketeers hun budgetten verhoogden met 32%. Dit jaar zijn er zelfs grotere investeringen gedaan. Gemiddeld zet één op de vier gebruikers van de Facebookbedrijfspagina betaalde advertenties in als onderdeel van hun  social  mediastrategie. De cijfers laten zien dat adverteren op  social  media dus niet alleen populairder wordt, maar ook d at de  concurrentie  steeds intenser wordt Bron:  Hubspot  

Adverteren is dus in de meeste gevallen een goed idee. Ga wel eerst bij jezelf na wat het concrete doel is van de advertentie die je in gedachte n  hebt. Wil je dat jouw advertentie zo veel mogelijk bereik oplevert? Genereer je het liefst een groot aantal  websitekliks ? Of wil je jouw producten op een zo aantrekkelijk mogelijke manier presenteren? Verschillende typen advertenties kunnen worden ingezet voor de meest uiteenlopende doeleinden.  

👉Op welke manier zet jij adverteren op  social  media in voor je business?  

#3 Van maximaal bereik naar vertrouwen  

Na het Facebook schandaal is het vertrouwen in  social  media lager dan ooit. Gebruikers zijn wantrouwend tegenover  influencers  en nepvolgers en vertrouwen in plaats daarvan op directe vrienden, kennissen, familie en traditionele verkooppunten. Voor veel merken verschuift de focus van maximaal bereik op  social  media hierdoor naar het koesteren van vertrouwen. Bedrijven en ondernemers investeren dus volop in transparantie, het creëren van een community en gepersonaliseerde interacties. De consument anno 2019 is op zoek naar interactie. Wees dus origineel en relevant op je  social   mediakanalen . Een beetje humor doet het ook altijd goed!  

👉Hoe creëer jij interactie op je  social   mediakanalen ?  

#4 Medewerkers zijn de nieuwe  influencers    

Zoals eerder besproken zijn we op ons hoede voor neppe volgers en  influencers . Met als resultaat dat veel organisaties ervoor kiezen om hun medewerkers in te zetten. Als medewerkers zich online sterk profileren en relevante content delen, geeft dit de zichtbaarheid van je merk een enorme boost. Nog een paar leuke feitjes: gecreëerde content door medewerkers levert 8 keer zo veel betrokkenheid op  dan  gecreëerde content door het bedrijf of merk zelf. Bovendien is de kans bij 61 % van de consumenten groter dat zij op een aanbeveling van een vriend, vriendin of familielid vertrouwen, dan van een beroemdheid.  Bronnen: Search Engine Journal & Smart  Insights  

👉Zijn jouw medewerkers al zakelijk actief op hun  social   mediakanalen ?  

#5 Direct Messaging is populairder dan ooit  

“Slide  into   your   DM’s   like.. ” De direct  message  of het privébericht is enorm populair. Naast Whats A pp en Facebook Messenger zijn ook WeChat en  Viber  veelgebruikte applicaties. De behoefte aan écht contact is sterk. Zelfs de algoritmes van verschillende  social  mediakanalen zijn hierop aangepast. We verwachten ook een snel antwoord. Voor ondernemers, bedrijven en merken is dit het moment om in te spelen op deze trend. Het privébericht biedt talloze mogelijkheden om in gesprek te  raken  met je doelgroep.  

👉Op welke manier(en) zet jij direct messaging in voor je organisatie?  

Zo, met deze 5 social media trends ben jij weer even zoet voordat het einde van de zomer nadert! Heb jij vragen na het lezen van deze blog, of zou jij graag eens met ons babbelen om te kijken waar we jou bij kunnen helpen? Dan horen wij het graag! Neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kop koffie. Een gesprek is geheel vrijblijvend.

Voordat we te hard van stapel lopen; laat de herfstkleding nog maar even in de kast.. De zomer is nog niet klaar! 🍹