11 doelstellingen voor Facebook campagnes: en wanneer je deze kunt gebruiken!
04 mei 2022 
5 min. leestijd

11 doelstellingen voor Facebook campagnes: en wanneer je deze kunt gebruiken!

Veel bedrijven in Zeeland lopen er tegenaan: het invullen van vacatures en het vinden van de juiste kandidaten kost grote moeite. De vraag én de concurrentie op de Zeeuwse arbeidsmarkt is groot en de kandidaten hebben de macht: ze kunnen kiezen uit verschillende jobs en bedrijven. Het imago van een bedrijf of organisatie kan een doorslaggevende rol spelen bij die keuze; hoe sta jij bekend als werkgever in deze regio? Wat zeggen je huidige (en voormalige) medewerkers over jou als werkgever? Wat heb jij te bieden als werkgever, waarom zou een kandidaat voor jou kiezen? Wij krijgen steeds vaker de vraag of wij kunnen helpen bij het neerzetten van een sterk werkgeversmerk. Dat doen we uiteraard graag ;). Maar in veel gevallen moeten we helaas constateren dat er in Zeeland heel veel prachtige bedrijven zijn, maar dat ze dat veel te weinig laten zien. Wie ben jij als bedrijf, wat gebeurt er in jouw organisatie? Waar sta je voor? Welke mensen werken er nu, wat doen zij? En ga zo maar door. Het goede nieuws is dat je als werkgever het nodige kan doen, dus kom in actie en zet jouw werkgeversmerk stevig neer! Ik help je graag op weg met deze 5 stappen om te komen tot een succesvolle employer branding strategie – en daarmee een sterk werkgeversmerk.

Employer branding-strategie – wat is dat eigenlijk?

In ieder geval is het een essentieel onderdeel van je wervingsstrategie. Als je een duidelijke employer branding-strategie hebt, dan helpt dat om de juiste kandidaten aan te trekken en in contact te komen – de kans is dan een stuk groter dat ze uiteindelijk ook bij je in dienst komen. Een goede employer branding-strategie maakt jouw bedrijf als werkgever aantrekkelijk voor huidig én toekomstig talent dat helemaal past bij jouw bedrijf of organisatie. Een goed doordachte employer branding-strategie kan dan echt een groot (concurrentie)voordeel zijn! Employer branding is wat je huidige werknemers, kandidaten en stakeholders van jou vinden als werkgever. Wat is hun perceptie van jouw omgang met medewerkers en kandidaten? Oftewel: wat is het beeld dat er bestaat van jouw organisatie als werkgever? Elk bedrijf heeft een employer brand, maar hoe zorg je ervoor dat dit een aantrekkelijk employer brand is? Wat heb jij als werkgever te bieden, wat is je Employer Value Proposition? Je EVP is de mix van factoren die jouw bedrijf geweldig maakt om te werken. Superbelangrijk: je EVP moet sterk én waarheidsgetrouw zijn. Dus betrek je medewerkers bij het vaststellen ervan. Door intern onderzoek bij verschillende doelgroepen maak je inzichtelijk wat jou voor welke groep medewerkers uniek maakt. Zo’n onderzoek doe je niet eventjes erbij maar het levert je veel op. Niet alleen een schat aan informatie, maar ook betrokkenheid van je medewerkers. Met die info kan je aan de slag om een aansprekende en unieke ‘employer message’ te maken en te gaan communiceren.

5 stappen om zelf een succesvolle employer branding-strategie te implementeren5 stappen om zelf een succesvolle employer branding-strategie te implementeren

Aan de slag – laten we eens kijken wat je kunt doen aan de branding van je werkgeversmerk.

#1 Stel je employer branding-doelen vast

Wat wil je bereiken met je employer branding-strategie? Doelstellingen voor employer branding kunnen verschillen per bedrijf. Ik zet een aantal veel voorkomende doelstellingen voor je op een rijtje: 

  • Meer sollicitanten op je vacatures 
  • Kandidaten die goed passen bij de vacatures en jouw bedrijf 
  • Bewustzijn vergroten van jouw werkgeversmerk: wat voor bedrijf ben je, waar sta je voor, welke mensen werken er 
  • Vertrouwen opbouwen bij kandidaten (‘fijn bedrijf om te werken’) 
  • Meer bezoekers op je ‘werken bij’-website of de vacaturepagina op je website 
  • Meer reacties krijgen via social media (op vacatures, stageplaatsen of open sollicitaties) 
  • Meer verwijzingen/ referrals krijgen van (ex)medewerkers of anderen die je bedrijf kennen 
  • Meer acceptaties van je aanbiedingen 

Deze opsomming is uiteraard niet uitputtend. Welke doelstelling(en) gelden voor jou? Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je goed in beeld hebt wat de wervingsbehoefte is van jouw bedrijf, en dat je onderzoekt wat jouw positie is ten opzichte van collega-bedrijven.

#2 Wie is jouw ideale medewerker? Maak je Kandidaat Persona

Weet jij wie je perfecte kandidaat is? Het is een cruciaal onderdeel van je employer branding strategie. Als je niet weet wie jouw perfecte kandidaat is, hoe krijg je dan de juiste boodschap over de bühne die ook nog eens terecht komt bij je toekomstige medewerker? Om dit inzichtelijk te maken, ga je aan de slag met het maken van een Kandidaat Persona. Dit doe je door het beantwoorden van een heleboel vragen die op jouw Perfecte Kandidaat van toepassing zijn. Maak het zo concreet mogelijk. Beantwoord vragen als leeftijd, huidige functie, ervaring, frustraties, wat vindt jouw kandidaat belangrijk, redenen om ander werk te zoeken, wat motiveert jouw kandidaat… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Om je verder op weg te helpen hebben we een handig overzicht van vragen voor je gemaakt.

blogs 

Bron: TalentLyft

#3 Waarom kiest iemand voor jouw bedrijf? Wat heb jij te bieden?

Waarom werken jouw huidige medewerkers bij jouw bedrijf of organisatie? Waarom hebben ze indertijd voor jou gekozen? Weet je waarom ze blijven? Wat waarderen ze het meest in jou als werkgever? Deze en meer vragen moet je beantwoorden om een succesvolle employer branding-strategie op te kunnen zetten. En zoals al eerder aangegeven: met de antwoorden maak je gelijk je Employer Value Proposition duidelijk. Dat is namelijk de boodschap waarmee jij je kandidaat persona gaat benaderen. En wie kan beter vertellen wat je als werkgever te bieden hebt, dan je huidige medewerkers?

#4 Via welke kanalen ga je jouw werkgeversmerk laten zien en promoten?

Je hebt je doelgroepen en je Employer Value Proposition inzichtelijk: hoog tijd om je Employee Message te bepalen en te zorgen dat deze boodschap bij jouw ideale kandidaten terecht komt. Wist je dat er gemiddeld ongeveer 10 contactpunten met een kandidaat zijn voordat hij uiteindelijk in dienst treedt? Dit zijn de zogenaamdes ‘touchpoints’ in wat we de ‘candidate journey' noemen. Zeg maar de reis die een kandidaat aflegt voordat hij uiteindelijk bij jouw bedrijf terecht komt. Veel van deze touchpoints vind je in de kanalen die je inzet om jouw werkgeversmerk te laten zien en te promoten. Bij het vaststellen van je Kandidaat Persona heb je ook meegenomen op welke kanalen hij of zij actief is. Is dat Facebook of toch vooral Instagram als het om jongeren gaat? Via welke offlinekanalen kan je jouw ideale kandidaat bereiken? Via Hogescholen, beurzen, gedrukte media? Maak voor elke doelgroep een zo compleet mogelijk overzicht van kanalen die je gaat gebruiken en vul ze in: wat ga je wanneer melden via de gekozen kanalen? TIP: zorg voor uniformiteit in de vormgeving van je communicatiemiddelen. Dezelfde look en feel zorgt voor een stuk herkenbaarheid voor je doelgroepen, of ze je boodschap nou tegenkomen op social media, een beurs, je recruitmentsite of onderwijsinstelling.

#5 Aan de slag met jouw employer branding

Je employer branding-strategie is klaar; nu met de uitvoering aan de slag! Vergeet niet om de resultaten van je inspanningen goed te monitoren. Je hebt je targets niet voor niets bepaald bij stap 1. Waar nodig stuur je bij; nieuwe inzichten kunnen zorgen voor een wijziging in je aanpak. Veel succes met jouw employer branding!

Meer weten over Employer Branding of zelf aan de slag?

Zoals al eerder gezegd zijn er in Zeeland veel prachtige bedrijven gevestigd. Laten we dat vooral zo houden. Voorwaarde is dan wel dat er voldoende gekwalificeerd personeel is. Daar helpen wij directies, HR- en marketingafdelingen graag bij door samen aan de slag te gaan met employer branding. Met praktische sessies, online campagnes maar ook met een totaal aanpak. Employer Branding is geen kwestie van snel – snel; het vereist continue aandacht en energie. Wil je een afspraak over de kansen voor jouw werkgeversmerk? Neem dan contact met ons op! 

Over de schrijver
Tim is gek van online marketing. Zijn focus ligt voornamelijk op de technische kant van online marketing zoals: SEO, advertising en data.
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us