Vergroot carrièrekansen tijdens de coronacrisis: 5 tips
27 maart 2020 
4 min. leestijd

Vergroot carrièrekansen tijdens de coronacrisis: 5 tips

Voor WerkWaarde schreef ik een blog over de zoektocht naar een baan in corona-tijd: hoe vergroot je in deze tijden je carrièrekansen? WerkWaarde is een samenwerking tussen The WorkbrandCows & Stars en Get a Grip op het gebied van Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie.

Tijd is ontzettend waardevol. En tijd, dat hebben velen van ons nu een stuk meer met alle maatregelen die genomen in verband met het coronavirus. Overal ter wereld worden evenementen gecanceld, restaurants en winkels gesloten en is het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven. Veel werkgevers vragen hun werknemers om ‘remote’, oftewel vanaf huis te werken. Hoe je het ook went of keert, het coronavirus heeft wereldwijd een enorme impact. En omdat je steeds minder kunt doen – en veel meer mensen binnen blijven – nemen de online activiteiten behoorlijk toe. Internet en social media worden ingezet voor entertainment, het voeren van gesprekken en… om te netwerken.

Was je voor Corona-tijd op zoek naar een andere baan? Dan hoeven deze tijden van social distancing niet direct tot uitstel van je zoektocht te zorgen. Sterker nog: wellicht is dit juist een hele goede tijd om nieuwe contacten te leggen die je kunnen helpen een nieuwe baan te vinden. Social media kan je daar uitstekend voor inzetten.

Kies een social media kanaal en ga aan de slag

Naar wat voor soort functie ben je op zoek? In welke branche zou je graag werken? Bij welke bedrijven? Belangrijke vragen om te bepalen welk social media kanaal het beste past bij jouw zoekinspanningen om je ideale job te vinden. Stel dat je in de horeca aan de slag wilt, dan zijn de bedrijven die je zoekt waarschijnlijk meestal te vinden op Facebook en Instagram.

Gaat jouw belangstelling uit naar zakelijke dienstverlening of industrie, dan is LinkedIn een logische keuze.

Werk aan je online zichtbaarheid

Benut de extra tijd die je nu hebt goed om na te denken over hoe je jezelf online presenteert. Wat zeggen je social media accounts over jou? Zet je een duidelijk en consistent beeld van jezelf neer? Is het duidelijk wat je doet, hoe en waarom? En wat je voor iemand kan betekenen? Als je tot de conclusie komt dat het allemaal wel wat beter kan, dan is dit hét moment om je personal brand eens goed onder de loep te nemen. Begin met na te denken over wat jij belangrijk vindt op professioneel vlak.

Doe je research: zoek naar invloedrijke personen binnen jouw vakgebied en bekijk hoe zij zichzelf online positioneren en neerzetten, bijv op LinkedIn, Facebook of Instagram. Welke profielen inspireren je en hoe kun je deze inzichten verwerken in je eigen personal brand? TIP: vraag aan een paar (kritische 😉 mensen die je goed kent  om feedback over je profiel. Dat levert meestal heel nuttige feedback op die je kunt verwerken in je profiel, je bio etc.

Aan de slag met LinkedIn!

Linkedin wint nog steeds aan populariteit: het aantal LinkedIn leden in Nederland stijgt nog steeds en ook het dagelijks gebruik neemt toe. Het is hét social media platform als het gaat om recruitment – zowel bedrijven als professionals zijn heel actief op LinkedIn als het gaat om zoeken naar talent en het vinden van een droombaan. Een paar korte tips voor Linkedin!

  • Zorg voor een optimaal profiel, met een goede recente profielfoto en alle mogelijke profielonderdelen zo volledig mogelijk gevuld. Hoe completer jouw profiel, hoe beter je naar voren komt in de zoekresultaten van LinkedIn.
  • Check je netwerk: zitten daar de juiste connecties in die jou bijv. kunnen helpen aan een ingang of contact bij een bedrijf waar je zou willen werken? Welke mensen zou je graag nog toe willen voegen aan je netwerk?
  • Bouw je netwerk uit: benader actief mensen die je toe wilt voegen aan je netwerk. En doet dat ‘warm’: stuur altijd een persoonlijk berichtje mee met een connectieverzoek.
  • Blijf up to date: volg bedrijven en mensen die relevante informatie delen over de branche waarin je wilt werken. Volg bedrijven die je interessant vindt – en maak waar mogelijk een connectie met de HR-manager, de teamleider of de directeur. Via Linkedin kan je op een laagdrempelige manier contact leggen. En onthoud: stuur altijd een persoonlijk bericht mee met toelichting waarom je wilt linken!
  • Investeer in LinkedIn! Maak elke week wat tijd vrij om je contacten te volgen, op berichten te reageren, te liken of om berichten te delen. Maak ook gebruik van de mogelijkheid om 1 op 1 berichten te versturen naar een connectie! Zorg voor interactie: stel vragen en breng het gesprek op gang.

Investeer in jezelf: blijf jezelf ontwikkelen

Online leren is een geweldige manier om je vaardigheden te ontwikkelen en scherp te houden. Via Google vind je in no-time een breed aanbod aan gratis online cursussen die eenvoudig online te volgen zijn.

Leren op de tijden die jij wilt, gewoon vanuit je home office… e-learning is een prima manier om jezelf te blijven ontwikkelen in deze tijden van social distancing. Sommige online curussen (betaald en gratis) bieden ook een officieel certificaat aan als je de training of opleiding hebt voltooid. Handig: deze kun je na ontvangst toevoegen aan je cv of portfolio. En vergeet niet om de online cursus en certificaat ook toe te voegen aan je LinkedIn profiel!

Houd vacaturesites goed in de gaten

We zien hele wisselende situaties in bedrijven. Waar in sommige sectoren bedrijven de deuren tijdelijk moeten sluiten of de vraag drastisch afneemt, draaien andere bedrijven juist op volle sterkte. In de zorg, de logistiek en in andere belangrijke sectoren kunnen ze in deze tijden extra handen gebruiken. Maar ook bedrijven die al langer vacatures hebben open staan en moeite hebben om het juiste talent te vinden op de – tot nu toe- krappe arbeidsmarkt, zullen zeker niet stoppen met werven. Dus: hou de vacaturesites, de websites en social media kanalen van bedrijven én de uitingen van recruitment bureaus goed in de gaten.

Tijd over? Stay Social!

Heb je momenteel meer tijd? Gebruik deze dan wijs en stay social! Maak van de gelegenheid gebruik om je contacten door te lopen en bij te praten met vrienden, voormalige collega’s en anderen die je mogelijk verder kunnen helpen in je zoektocht.

Door het coronavirus leven we in een ontzettend bijzondere en onzekere periode. De arbeidsmarkt ligt echter niet overal ineens stil.  Met de juiste focus, creativiteit en gepaste afstand kom je misschien zelfs wel dichter bij je toekomstige baan.

Leuk kunnen we deze tijd niet maken – maar laten we er proberen er het beste van te maken. Veel succes!

Groeten,

Lieneke

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us