Veel bedrijven en organisaties ondervinden heel veel hinder van het coronavirus en bevinden zich in een moeilijke situatie. In welke branche je ook actief bent: je klanten hebben waarschijnlijk veel vragen die ze in de eerste plaats zoeken op je website. In crisiscommunicatie geldt een gouden regel: communiceer snel en vaak. Hierbij een aantal tips om je website aan te passen en hoe je andere online kanalen kunt inzetten.
Teksten aanpassen op je website
Dit lijkt een inkoppertje maar wordt (te) vaak vergeten. Deel de informatie of boodschap direct op je homepage, bijvoorbeeld in plaats van je welkomsttekst of korte uitleg over je bedrijf. Vermeld ook gelijk de mogelijkheden om contact op te nemen.
Pop-up banner op je website
Is je zaak gesloten, heb je aangepaste openingstijden of wil je andere belangrijke info mededelen? Gebruik dan de pop-up: je kent het wel, zo’n blokje of mededeling die ineens in beeld komt met een oproep om een bepaalde actie te ondernemen. In sommige websites is een pop-up tool maker ingebouwd. Heb je zoiets niet op je website zitten, dan zijn er veel tools die je kunt gebruiken hiervoor. Hierbij een aantal opties!
De meeste tools bieden veel mogelijkheden, vaak in abonnementsvorm maar meestal zijn deze ook per maand af te sluiten. Welke tool je het beste kunt kiezen is afhankelijk van je doelen en natuurlijk je budget.
E-mail marketing: Informeer met je nieuwsbrief
Je beschikt over de e-mailadressen van je klanten en gezien de klantrelatie, mag je ze ook e-mailings sturen. Maak van deze mogelijkheid gebruik om je klanten snel, eenduidig en professioneel te informeren over de stand van zaken. Gebruik hiervoor een tool zoals Mailchimp of Mailblue. Bijkomend voordeel is dat je ook inzicht hebt in het percentage ontvangers dat de nieuwsbrief heeft geopend en wie dat geweest is.
Telefoonnummer op je website en Google Mijn Bedrijf / social media
- Wijzig indien nodig je vaste telefoonnummer naar een mobiel nummer.
- Zet je telefoonnummer bovenaan je website. Zorg voor een ‘telefoon hyperlink’ zodat je bezoekers met één klik telefonisch contact kunnen opnemen.
- Pas je telefoonnummer ook (tijdelijk) aan in Google Mijn Bedrijf en bij de ‘info’ op je zakelijke social media accounts.
Berichten op social media
Ben je actief op social media met je bedrijf? Houd je volgers en belangstellenden dan op de hoogte van ontwikkelingen en geef ze informatie. Wees duidelijk en concreet. Hieronder een aantal voorbeelden:
Wil je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw bericht zien? Maak dan gebruik van adverteren op social media. Je kan dan heel gericht aangeven wie je doelgroep is en maakt de kans dat mensen je bericht zien, vele malen groter.
FAQ (Frequently Asked Questions) op je website
Gebruik een “FAQ” pagina om alle veelgestelde vragen van jouw klanten te beantwoorden. Blijf in contact met bijgewerkte informatie, ook als de situatie weer verandert of zich herstelt. Maak een aparte FAQ pagina aan op je website of een apart menu item. Je zou ook kunnen denken aan een ‘FAQ Corona’.
Deel de veelgestelde vragen en de antwoorden daarop ook op je social media kanalen. Zo informeer en help je volgers die dezelfde vragen hebben. Ook kan je in hetzelfde bericht gelijk uitnodigen om andere vragen te stellen die er leven.
Webshop / e-commerce
Zijn er mogelijkheden om je fysieke business snel om te bouwen naar een online variant? Er zijn volop mogelijkheden om (heel) snel een webshop neer te zetten. Wij werken geregeld samen met webbouwers die je hiermee kunnen helpen. Ook zijn er mogelijkheden om je producten via Facebook en Instagram te verkopen, of om deze op te nemen in een nieuwsbrief.
Dit zijn slechts een aantal mogelijkheden – ik hoop dat je er wat aan hebt.
Sterkte in deze barre tijden en als je vragen hebt – bel of mail ons gerust!
Groeten,
Lieneke de Wolf
M 06 – 29 60 39 60 | E Lieneke@get-agrip.nl
Wil je nog meer hulp?
Wij bieden de mogelijkheid om gratis tips en adviezen te ontvangen op het gebied van crisiscommunicatie rondom corona in onze online Community! Stuur een mail naar info@get-agrip.nl en we geven jou gratis toegang tot het bord Stay Social tijdens corona in ieder geval t/m 6 april, of zolang de maatregelen van kracht zijn!