Aan de slag met ‘Employer Branding’ in gemeente Sluis

“Met de workshop Employer Branding meer inzichten voor ondernemers!”

“Lieneke van Get a Grip leidt de workshop heel natuurlijk. Professioneel en met verstand van zaken. Ze verdiept zich in het onderwerp, bereidt zich goed voor met een heldere presentatie en neemt de deelnemers stap voor stap mee in de materie. Een aanrader!”

Arbeidsmarkt en personeelstekort

Claudia Pielaat en Odile de Pooter zijn werkzaam bij het Ondernemersloket van de gemeente Sluis. Ieder jaar organiseren zij samen met Rabobank Zeeuws-Vlaanderen een netwerkavond voor ondernemers uit West Zeeuws-Vlaanderen. “We hadden Lieneke gevraagd om onze avondvoorzitter op deze B2B-avond te zijn. Ze leidde een interessante en interactieve paneldiscussie met vertegenwoordigers van werkgevers- en brancheorganisaties. Centrale thema’s waren arbeidsmarkt en personeel. Ook het publiek kon een standpunt kenbaar maken door te reageren op stellingen. Er werd ingegaan op de problemen, de mogelijke oplossingen, de toekomst en de rol van de ondernemers en overheid.”

Verdieping

Het personeelstekort blijkt schrijnend. Vooral in de horecasector is het erg moeilijk aan voldoende seizoenskrachten te komen, maar ook andere sectoren kampen met tekorten. Door zowel de panelleden als het publiek werd naar antwoorden gezocht op tal van vragen. Hoe komt het dat er te weinig personeel beschikbaar is? Wat doen we eraan? Kijken we over de grens? Hoe zit het met het imago van de sector? 

“Lieneke zorgde ervoor dat de problematiek helder in beeld werd gebracht door verschillende mensen aan het woord te laten. Deze avond leverde uiteindelijk geen kant en klare antwoorden op, maar er was duidelijk behoefte aan een verdieping. Samen met Lieneke hebben we een vervolg uitgewerkt door een workshop ‘Employer Branding’ aan te bieden.”

Workshop

“Je merkte dat Lieneke goed had nagedacht over het onderwerp en dat ze ook weet wat er speelt in de regio,” vertellen Claudia en Odile. De workshop werd voor de ondernemers uit gemeente Sluis georganiseerd door de Rabobank Zeeuws-Vlaanderen en de gemeente.

“De aanpak van de arbeidsmarktproblematiek raakt verschillende knelpunten. Een daarvan is de manier waarop je jezelf als werkgever profileert. Doel van de workshop was dat ondernemers leerden onderzoeken hoe het met hun zichtbaarheid en imago als werkgever is gesteld. Benutten zij wel de kansen die er zijn?”

Hoe word je een gewilde werkgever?

In de workshop onderzochten de deelnemers hoe ze zichzelf profileren als werkgever. Voorafgaand aan de workshop had Lieneke een quickscan van ieder deelnemend bedrijf gemaakt. Hierbij werd gekeken naar wat er nu al gedaan werd om de doelgroep (potentiële werknemers) aan te spreken. Op basis hiervan gingen de deelnemers zelf aan de slag om te kijken waar er verbeteringen en quick wins mogelijk zijn. Lieneke had ook een theoretisch kader in haar workshop opgenomen door in te gaan op de kansen en mogelijkheden van online en met aansprekende voorbeelden te werken. 

Claudia en Odile zijn tevreden over de workshop. “We hebben hele positieve reacties gekregen van de deelnemers. Aan het einde van ochtend gingen de ondernemers naar huis met een paar uitgewerkte opdrachten: wat is jouw boodschap als werkgever, wie wil je daarmee bereiken en via welke kanalen kun je dat het beste doen? Heel praktisch en genoeg handvatten voor iedereen om verder te kunnen gaan. Een aanrader!”