Jouw LinkedIn-profiel analyseren en optimaliseren: zó doe je dat!
07 december 2020 
8 min. leestijd

Jouw LinkedIn-profiel analyseren en optimaliseren: zó doe je dat!

In deze blog laat ik je zien hoe je met behulp van je dashboard je LinkedIn-profiel kunt analyseren en verbeteren, maar wat is je dashboard precies en waar kun je het dan vinden? Je dashboard is een overzicht waarin gegevens staan over je persoonlijke profiel zoals:

  • hoe vaak je profiel in de zoekresultaten naar voren is gekomen
  • hoeveel mensen jouw bijdragen en profiel hebben bekeken

Je dashboard is te vinden op de pagina van je persoonlijke profiel. Scroll naar beneden en je komt je dashboard vanzelf tegen. Goed om te weten: jouw dashboard is privé dus niemand heeft toegang tot deze informatie. Alleen jij  kan deze informatie zien.

Ook al zien anderen jouw dashboard niet, het is wel degelijk een belangrijke graadmeter! Want hoe beter en completer jouw profiel is uitgerust, hoe beter je zult scoren op LinkedIn. Laten we eens kijken hoe je hierop kunt inspelen.

#1 Beoordeel de zoekresultaten

Stel, je wilt graag meer zichtbaarheid op LinkedIn. Dan is het natuurlijk van belang dat je weet in hoeveel zoekresultaten je naar voren bent gekomen. Klik in jouw dashboard op ‘vermeldingen in zoekopdrachten’ en je krijgt te zien hoe vaak dit de afgelopen week het geval was.

Tip:
Check en noteer deze gegevens en datum regelmatig. Het is namelijk een handige maatstaf die je in de loop der tijd kunt gebruiken.

Wanneer je het aantal zoekresultaten hebt bekeken zie je daaronder een aantal bedrijven staan waar de ‘zoekers’ werken.

Nog meer weten? Als je nog iets verder naar beneden scrollt zie je ook wat de functie is van de ‘zoekers’. Wanneer je een premium account hebt kun je ook nog zien welke zoekwoorden ze precies hebben gebruikt bij hun zoekopdracht.

Ik heb momenteel een betaald account op LinkedIn, dus ik krijg ook een overzichtje van de zoekwoorden die gebruikt zijn en waar mijn profiel op gevonden is:

Maar wat zeggen deze gegevens nu? Welke interessante info kan je hieruit halen?

Deze drie vragen zijn altijd nuttig om te stellen:

  1. Komen de functies van de ‘zoekers’ overeen met de functies van mensen waar je normaal ook mee communiceert? Zijn zij jouw gesprekspartners waar je uiteindelijk zaken mee zou kunnen doen, of zijn het bijvoorbeeld beïnvloeders?
  2. Wanneer je een bepaald bedrijf in de lijst ziet, is het zinvol om te kijken of je contact op moet nemen met jouw contactpersoon bij dit bedrijf, of misschien zijn er andere mensen binnen het bedrijf die je kan contacten? Dat geldt natuurlijk ook voor bedrijven die je nog niet kent: wie zou je daar kunnen benaderen?
  3. Komen de bedrijfsnamen van de ‘zoekers’ overeen met het soort bedrijf waarmee je graag zou willen samenwerken?

Oftewel: door goed naar deze gegevens te kijken kan je wellicht kansen voor jouw bedrijf vinden!

Zo ga je te werk: maak een lijst van bedrijven die voorkomen in je zoekgegevens en die je nader gaat bekijken / onderzoeken. Doe dit ook voor de mensen die in deze bedrijven werkzaam zijn. Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn om bij de juiste mensen uit te komen. Leg vervolgens contact en maak werk van deze connectie!

Wanneer je toegang hebt tot de lijst met de gebruikte zoekwoorden (bij een premium account), kijk dan of deze zoekwoorden overeenkomen met welke producten/diensten je aanbiedt. Op het moment dat de zoekwoorden waarop je juist gevonden wilt worden niet in deze lijst staan, denk dan na over het aanpassen van je profiel. Daarnaast kan deze lijst ook zorgen voor aanvullende termen die je in je profiel kunt verwerken.

Als mensen hun profiel aanmaken dan zetten ze uiteraard ook voorgaande functies en werkzaamheden erop. Het kan dus zijn dat ze nog in bepaalde zoekresultaten verschijnen op basis van die woorden, terwijl ze al lang in een andere branche en functie werken. Dus: richt je profiel in met focus op hetgeen waarvoor je nu of in de toekomst gevonden wilt worden. De kans is dan veel groter om in de juiste zoekresultaten terecht te komen- en dus onder de aandacht te komen van toekomstige klanten.

TIP!
Ditzelfde geldt overigens als je op zoek bent naar een andere baan. Als dat in een totaal andere branche is of voor een totaal andere functie, zorg dan dat je dit op je profiel op verschillende plaatsen terug laat komen met de juiste zoekwoorden.

Bonus Tip: Wanneer je profiel in de zoekresultaten wordt weergegeven, wil je er natuurlijk wel alles uithalen. Zorg voor een professionele foto inclusief kopregel. Dit zal een LinkedIn bezoeker aanmoedigen om door te klikken op jouw profiel om uiteindelijk meer over jou te weten te komen.

Hoe pak je dat aan?

  • Maak gebruik van de kopregel of headline. Als je daar niets invult, toont LinkedIn je huidige functietitel en werkgever. Maak van deze mogelijkheid gebruik om jezelf heel kort te pitchen. Wat zijn woorden die jou typeren? Waarvoor kan men bij jou terecht? Laat met je kopregel zien wie je bent en wat je doet.
  • LinkedIn laat ook weten dat gebruikers met een profielfoto 21 (!) keer meer profielweergaven krijgen. En een goede profielfoto: dat is een foto waarop je lachend de camera inkijkt en waar jouw hoofd en schouders op te zien zijn. Houd de achtergrond rustig en leg de focus op jouw gezicht.

#2 Wie bekijkt je profiel

Wanneer je een premium account hebt, dan zie je veel meer gegevens. Wanneer dit niet zo is, zijn de gegevens wat beperkter. Let wel op: Het laat alleen de gegevens zien van de gebruikers die in hun privacy-instellingen hebben gekozen voor een volledig zichtbaar profiel.

Wanneer je op je dashboard klikt op ‘personen bekeken uw profiel’, zie je een grafiek tevoorschijn komen met het aantal profielweergaven in de afgelopen 90 dagen.

Hieronder zie je een screenshot van mijn LinkedIn account – ik maak gebruik van de betaalde versie van LinkedIn. Daaronder zie je een voorbeeld van hoe dit bij een gratis LinkedIn account wordt weergegeven.

Premium account;

Gratis account;

Ga op zoek naar trends in het aantal profielweergaven die een mogelijk verband houden met jouw activiteiten op LinkedIn. Zijn er bepaalde pieken die overeenkomen met momenten waarop je juist actiever was op het platform? Bijvoorbeeld als je in die periode een bericht hebt geplaatst op LinkedIn waar veel reactie op kwam? Je kunt op deze manier bijvoorbeeld kijken wanneer je een stijging ziet ten opzichte van de voorgaande week en wat je in die week hebt geplaatst. Zo kun je zien of iets goed werkt. Daarnaast kan een afname van het aantal profielweergaven er juist op wijzen dat je wat actiever moet zijn op het platform.

Kijk niet alleen naar deze gegevens, maar focus je ook op de informatie achter de trendgegevens. Scroll naar beneden om meer details te bekijken over de gebruikers die jouw profiel hebben bekeken. Zo kun je zien of het bestaande connecties zijn en welke graad connecties het zijn. Op deze manier kun je ook bepalen of ze overeenkomen met jouw ideale klant. Tevens kan deze informatie zorgen voor ‘warme leads’ of aanleiding geven om weer eens contact op te nemen met deze bezoekers.

Kan je op basis van je profielbezoekers zeggen dat dit de mensen zijn die je wellicht als klant zou willen hebben? Of wellicht zijn het al klanten van je? Als dit absoluut het geval is, dan is het tijd om je profiel aan te passen, want dan trek je niet de juiste mensen aan!

Kom in contact met je profielbezoekers

Bekende profielbezoekers
Wil je met je bestaande connecties die jouw profiel hebben bekeken in contact komen? Dan kan je dit prima als aanleiding gebruiken, en stuur ze gewoon een berichtje! Ik heb hier een voorbeeld voor je, natuurlijk kun je deze ook gewoon makkelijk overnemen 😊.

Hallo (voornaam),

Hoe gaat het met je?

Ik zag dat je mijn  LinkedIn-profiel hebt bekeken en ik dacht, hoe zou het met jou zijn / ik ga weer eens contact met jou opnemen (verwijs naar iets uit een vorig gesprek om het bericht relevant of persoonlijk te maken…)

Met vriendelijke groet,

(naam)

Onbekende profielbezoekers
Als je contact wilt opnemen met een profielbezoeker waar je nog geen connectie mee hebt, ga dan naar zijn/haar profiel om wat meer over deze persoon te weten te komen. Is dit iemand met wie het interessant is om te linken? Kom dan in actie! Stuur deze persoon een connectie verzoek en vergeet niet om een persoonlijk berichtje bij te voegen.

Ik heb hier een voorbeeld van wat je zou kunnen sturen in een gepersonaliseerd connectie verzoek.

Hallo (naam),

Ik heb gemerkt dat je onlangs mijn LinkedIn-profiel hebt bekeken en aangezien we elkaar nog niet eerder hebben gesproken, wilde ik kijken of je hebt gevonden wat je zocht, of kan ik je misschien nog ergens mee helpen?

(als je iets gemeen hebt wat je is opgevallen, vermeld dit dan hier of zoek een bericht van die persoon waarover je een compliment kunt geven of waar je op in kunt haken. Dit zijn beiden goeie manieren om een connectie warm tot stand te brengen)

Met vriendelijke groet,

(naam)

Door deze aanpak kun je een mogelijk gesprek creëren. Vermijdt zeker in het begin de verkooppraatjes, maar bouw eerst vertrouwen op en geef het tijd. Dit zal op lange termijn meer opleveren.

#3 Analyseer je berichten, artikelen en document prestaties

Tot slot laat je dashboard ook data zien over de inhoud die je deelt zoals: berichten, artikelen, video’s en documenten.

Wanneer je op je dashboard klikt op ‘personen bekeken uw bijdragen’, dan wordt je naar jouw bijdragen / berichten geleid die je onlangs hebt geplaatst. Onderaan elke posts kan je klikken op x personen bekijken uw bijdrage in de feed.

Klik je daar op, dan krijg je nog meer informatie.

Handig om te zien of jouw bericht ook bij de gewenste bedrijven is terecht gekomen. Ook kan je een inschatting maken of je bericht vooral door beslissers of beïnvloeders is bekeken, gelet op de functies van degenen die je bijdrage bekeken.

Hopelijk heb ik je handvatten kunnen geven die je meer inzicht geven in wat en wie je bereikt op LinkedIn. ‘s Werelds grootste B2B social media platform met meer dan 675 miljoen gebruikers in meer dan 200 landen is dan ook dé plek voor zakelijke professionals om actief en zichtbaar te zijn, dus haal eruit wat erin zit.

Misschien had je het nog niet zo bekeken, maar je persoonlijke dashboard is dus erg waardevol en het kan je enorm helpen om je profiel te verbeteren. Kijk geregeld naar de gegevens die je dashboard jou geeft en kijk of je tevreden bent met de resultaten. En blijf je profiel optimaliseren natuurlijk! Zo maak je de kans om echt resultaat te halen met LinkedIn, alleen maar groter.

Een echte LinkedIn pro worden? Volg dan een van onze trainingen LinkedIn.

Veel succes op LinkedIn!

Groeten,
Lieneke

PS: zijn we al gelinkt? Ik maak graag kennis!

Bron: Socailmediaexaminer

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us