Wordt jouw onderneming geraakt door de privacywet AVG?

Geschreven op 26-07-2017
Door:

Privacywet AVG

Vanaf 25 mei 2018 krijgen we te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming ofwel de GDRP (General Data Protection Regulation). De Europese grote broer van onze huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Wanneer je de regels in de nieuwe AVG wet niet opvolgt dan kun je een hoge boete verwachten.

Slecht op de hoogte

Uit een onderzoekspoll van MKB-servicedesk die in juli 2017 ingevuld is door 3200 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf komen schokkende resultaten naar voren. De kennis over de impact die de AGV wet zal hebben op hun onderneming laat zwaar te wensen over.

  • 60,3% van alle mkb-bedrijven wist niet dat ze vanaf 25 mei 2018 moeten voldoen aan de AVG.
  • Van het kleinbedrijf tot zes medewerkers wist 74,6% van de respondenten van niets.
  • 22,2% van de mkb-bedrijven heeft al wel maatregelen genomen of gaat dat binnenkort doen.
  • Het slechtst op de hoogte zijn bedrijven binnen de handel (72,7 %), dienstverleners in de communicatie en informatie (70 procent) en de zakelijke dienstverlening (62,2 %).
  • 15 % Denkt dat de wet niet van toepassing is op hun bedrijf.
  • En tot slot: 81,7 procent van alle invullers gaf aan dat de overheid hier meer ruchtbaarheid aan moet geven, en vindt de voorlichting daarom ‘slecht’ tot ‘zeer slecht’.

Bron:MKB-servicedesk

Wat verandert er voor jou?

De gegevens van jouw klanten worden door deze nieuwe Europese wet nóg beter beschermd. Er wordt een grotere verantwoordelijkheid gelegd bij de bedrijven die gebruik maken van persoonsgegevens. Zo hebben organisaties een documentatieplicht, een bewijsplicht en de verantwoordelijkheid om privacy risico’s terug te dringen. Maar ook de manier waarop je bijvoorbeeld e-mailadressen hebt verkregen voor het versturen van nieuwsbrieven. Met nog 11 maanden te gaan zullen bedrijven een slag moeten slaan om alles op orde te maken.

Houd er rekening mee dat de nieuwe wetgeving ook geldt voor jouw e-mailmarketing en je huidige adressenbestand. Voor alle contacten die je hebt vergaard voor 25 mei 2018 heb je een nieuwe e-mail opt-in nodig die voldoet aan de richtlijnen van de AVG tenzij deze goed zijn vastgelegd. 

Bekijk ook onze checklist om te voldoen aan de richtlijnen van de GDPR

Tijdens de volgende training e-mailmarketing op 14 september staan we uiteraard stil bij dit onderwerp. Wil je weten hoe je e-mailmarkeitng kunt inzetten volgens de richtlijnen van GDPR? Meld je aan voor de training.

Hulp nodig? Neem contact met ons op.