Wat zijn de beste tijden om te posten op social media?
27 oktober 2017 
6 min. leestijd

Wat zijn de beste tijden om te posten op social media?

Of het nou op Facebook, LinkedIn, Instagram of TikTok is: je wilt graag dat je posts zo veel mogelijk gezien worden en zoveel mogelijk likes, comments en shares krijgen. Wij krijgen dan ook regelmatig de vraag: wat is het beste tijdstip voor mijn post? 
 
Een goede timing is essentieel op social media; er zijn tijdstippen waarop je posts nu eenmaal beter worden gezien. Dat geldt niet alleen voor je persoonlijke berichten – ook voor bedrijven en organisaties is het erg belangrijk dat een post wordt gezien en gelezen. Want als je een groter publiek hebt is de kans op interactie en nieuwe volgers een stuk groter. 
 
Wanneer is nou het beste tijdstip om iets te posten op je social media kanalen? Helaas, ik heb geen eenduidig antwoord voor je. Dat is namelijk van meerdere factoren afhankelijk. Denk aan je doelgroep, het social mediakanaal dat je gebruikt, je doelstellingen en het type content dat je plaatst. Dus nee! Er zijn geen perfecte tijdstippen. Maar we kunnen natuurlijk wel kijken wat een aantal experts hierover zeggen. En ik laat je zien hoe je zelf jouw ‘best times’ kunt bepalen aan de hand van je eigen data en slim gebruik maken van content. 

FACEBOOK 

Hoe time jij je posts goed op Facebook? Dat valt niet mee: het algoritme van Facebook, de ‘edgerank’ is behoorlijk gecompliceerd. Planningtool Coosto zegt hierover het volgende. 
 
De beste dag om te posten is dinsdag. In het begin van de werkweek zien we de meeste interactie. Vooral op maandag en dinsdag tussen 8 en 5. Op zaterdagochtend om 8 uur vindt de meeste interactie plaats, deze neemt tegen het middaguur wat af. Donderdag is de minst effectieve dag om te posten, de interactie ligt heel de dag door laag. 

INSTAGRAM 
 
Instagramposts verschijnen op basis van populariteit – niet chronologisch dus. Posts met veel likes en comments komen dus eerder naar voren in de newsfeed. Op Instagram is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Checken ze Instagram gelijk als ze wakker worden? Of misschien pas in de avonduren? En wonen ze in Nederland of heb je een internationale groep volgers? 
Coosto concludeerde dat de beste dag om te posten zondag is. En de meeste interactie vindt plaats op zondag 15:00 uur, dinsdag 19:00 uur en zaterdag tussen 20:00 en 22:00 uur. 
 
Deze cijfers zijn flink verschoven in vergelijking met vorige jaren. Doordeweeks vond toen de meeste interactie plaats, maar uit dit onderzoek blijkt dat er tegenwoordig meer interactie in het weekend plaatsvindt. Je kunt als bedrijf nu nog betere resultaten behalen buiten kantooruren! 

Regelmatig posten is ook optimaal voor je Instagramresultaten. Actuele post worden door het Instagram-algoritme als relevanter gezien en worden dus ook beter gerankt. 

 

LINKEDIN 
 
De best scorende dagen op Linkedin zijn volgens Coosto dinsdag en donderdag. Dinsdag en donderdag om 15:00 en vrijdag tussen 9:00 en 11:00 vindt hier de meeste interactie plaats. 

Op LinkedIn zien we een groot onderscheid tussen werkweek en weekend. Tijdens de werkdagen wordt dit platform het meest gebruikt. Als je over het algemeen kijkt kun je het best posten in de ochtend tussen 9:00 en 11:00 en na de lunch rond 13:00 uur. Met een uitschieter om 15:00 uur. 

TIKTOK 

TikTok een snelgroeiend platform met het bekende “TikTok-algoritme”. MarketingHub heeft 100.000 TikTok posts geanalyseerd en hier is uitgekomen welke tijden je het best kunt posten om optimaal gebruik te maken van het algoritme.  

 

Dinsdag om 9:00 uur, donderdag om 12:00 uur en vrijdag om 5:00 uur. Over het algemeen kun je het best posten tussen 06:00 en 10.00 en van 19:00 tot 23:00. 

 

Deze tijdstippen geven geen garantie op veel likes, comments en shares, want veel interactie betekent ook veel concurrentie. 

GA UIT VAN JE EIGEN DATA 

Dus wat te doen? Vanaf nu blind varen op de genoemde tijden die uit diverse onderzoeken komen? Nee! Dergelijke onderzoeken gaan uit van gemiddelden – staar je daar niet blind op. Kijk vooral naar je eigen data; de statistieken van je social media kanalen geven je inzicht in de beste tijd om te posten. Duik in je doelgroep en je statistieken en ontdek dus je eigen ‘best times’ om te posten. 

FACEBOOK INSIGHTS 

Je Facebookpagina heeft een tab met statistieken. Je vindt daar een berg met informatie: wat het bereik is van je berichten, waar je likers vandaan komen… maar je ziet er ook terug wanneer jouw fans online zijn. Hieronder zie je een voorbeeld. Tussen 18 en 21 uur zijn de meeste volgers online. ’s Nachts publiceren is niet echt handig, maar kies ook niet de periode 18 – 21 uur uit, want dan heb je veel concurrentie van andere posts. Ga net voor de piekperiode zitten vanaf 18 uur en kijk ook eens naar net voor de middag. 

VERMIJD DE SPITS! 

Misschien zou je denken dat de periode 18.00-21.00 uur het meest gunstig is in het geval van deze pagina. En dat je juist dan je post moet plaatsen. Maar let op: het werkt anders dan bijv. op tv. Op primetime is de kans het grootst dat mensen je reclamespot zien. Maar op Facebook kunnen er onbeperkt berichten worden geplaatst. En hoe groter de aantallen berichten, hoe beter de Edgerank, het algoritme van Facebook, zijn werk doet. Je bent dan dus in concurrentie met berichten van andere Facebook pagina’s en met ‘vrienden van.’ De kans is groot dat een bericht van een bedrijfspagina dan het onderspit delft en minder bereik krijgt. 

Probeer het uit en volg de resultaten van de tijden waarop je post, in je statistieken van Facebook. Bekijk ze regelmatig en vergeet niet dat de inhoud van je bericht het allerbelangrijkst is. 

INSTAGRAM STATISTIEKEN 

Als je een bedrijfsprofiel hebt op Instagram, dan heb je ook toegang tot Instagram-statistieken. Wat kan je hierin zien? Je kan in ieder geval meer te weten komen over je volgers. Leeftijdscategorie, geslacht, locatie.. maar ook op welke tijden van welke dag je volgers het meest actief zijn. 

Instagram-statistieken geven je meer informatie over je volgers en de mensen die contact hebben met je bedrijf op Instagram. Je kunt bijvoorbeeld statistieken over geslacht, leeftijdscategorie en locatie. Je kunt ook zien welke berichten en verhalen je doelgroep ziet en bij welk bericht ze het meest betrokken zijn. 

LINKEDIN STATISTIEKEN 

In de statistieken van LinkedIn kan je prima zien wat het bereik is van je berichten maar de tijden waarop je volgers het meest online zien, ontbreken. Aan het begin of tegen het eind van de werkdag wordt over het algemeen als meest gunstig gezien. Probeer het zelf eens uit. En sla het weekend niet per definitie over: als er wat meer rust en gelegenheid is kan jouw bericht wellicht toch goed opvallen. Ik val in herhaling, maar ook hier geldt: probeer het uit. 

CONTENT IS (STILL) KING 

Alle statistieken ten spijt: het wordt steeds moeilijker om de aandacht te trekken van je doelgroep. Daarom blijft het de grootste uitdaging om te zorgen voor een goede kwaliteit: geef je doelgroep content waar ze op zitten te wachten. Die informeert, entertaint, verbaast, tot denken aanzet..  Je volgers zullen dan veel eerder reageren met een like, een reactie of zelfs een share. Je volgers worden dan jouw ambassadeur, ze verspreiden jouw bericht binnen hun eigen netwerk. Zo kan je post ook nieuwe volgers aantrekken. 

Let op, je doelgroep is per social mediakanaal verschillend. Vermijd dus om overal zomaar dezelfde content te plaatsen. Dat wil niet zeggen dat je bepaalde content niet op meerdere kanalen kunt delen, maar de boodschap erbij zal telkens anders van toon zijn. Als je op diverse kanalen wel een aantal dezelfde volgers hebt, verveel ze dan niet met exact dezelfde informatie. 

ZORG ZELF VOOR EEN VAST PATROON 

Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een vast tijdstip voor herkenbare content – van goede kwaliteit. Je volgers zullen dit na verloop van tijd herkennen en op de content gaan rekenen. Een goed voorbeeld hiervan is Marketingfacts met hun vaste ‘Viral Friday’; daarin wordt belicht wat die week viral is gegaan.  Op die manier zorg je zelf voor jouw ‘Best Times’. 

KRACHT VAN DE HERHALING  

Twijfel je tussen diverse tijdstippen? Gebruik ze gewoon allemaal! Breng je content op verschillende tijdstippen onder de aandacht, maar wel steeds met een andere tekst of afbeelding. Gebruik bijv. verschillende quotes of diverse invalshoeken in je toelichting bij je boodschap. Zo voorkom je dat je mensen irriteert die je post al eerder voorbij zagen komen. En degenen die het hebben gemist, krijgen zo een reminder. Doe dit niet standaard met al je berichten – dat resulteert in een hoge irritatiefactor. Maar die ene blog die echt niemand mag missen… daar mag je best gebruik maken van de kracht van de herhaling. 

Nogmaals, de optimale tijden hangen af van jouw doelgroep en product. Ben je geïnteresseerd in een gepersonaliseerd schema of heb je vragen? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us