Visitekaartjes verleden tijd met de nieuwe LinkedIn QR code?

Geschreven op 08-01-2019
Door: Lieneke de Wolf

Januari! Tijd van nieuwjaarborrels en recepties, heel veel mensen een geweldig jaar toewensen, ontelbare luchtzoenen oftewel het jaar goed starten met netwerken!  

Heb jij nog steeds een stapeltje visitekaartjes mee om uit te delen aan al die nieuwe interessante mensen die je dan tegenkomt? Inmiddels zijn er vrij weinig mensen die niet met een paar klikken te vinden zijn via Google, maar toch krijg je nog regelmatig de vraag: ‘Heb je een kaartje voor me?’ 

Gaat LinkedIn ervoor zorgen dat deze vraag snel tot het verleden behoort? Vorig jaar introduceerde LinkedIn een nieuwe handige functionaliteit die het mogelijk maakt om direct met iemand online een connectie te maken. Dus geen gezoek meer naar kaartjes (voor mij een terugkerende zoektocht in mijn tas - 'waar heb ik ze gelaten?’) of diverse pogingen om de naam goed te spellen in je Google zoekacties ('Hoe heette ze ook alweer..'). Direct actie én een nieuwe connectie!  

Hoe? Met de LinkedIn QR code, een individuele code die gescand kan worden direct vanuit je LinkedIn app op je Android of iOS toestel. Je kan zo dus direct met iemand linken!  

Je kan de code ook bewaren als afbeelding op je smartphone en dus gebruiken in allerlei online en offline uitingen, bijv. in een brief, een flyer, je e-mail handtekening en wat dacht je van een CV?  

Waar vind je deze QR code? Heel simpel. Je opent de LinkedIn app en klikt op het icoontje van QR code naast het zoekveld, bovenin je openingsscherm.  

   

Nu kan je iemands QR codes scannen – hierdoor kom je direct op iemand persoonlijke LinkedIn profiel. Je kan ook op ‘Mijn code’ klikken om je eigen code te vinden die je vervolgens kan laten scannen door je gesprekspartner.  

Betekent dit het einde van de visitekaartjes? Wordt er tegen eind 2019 alleen nog maar gescand? Dat betwijfel ik; de fysieke businesscards gaan nog wel een tijdje mee. Maar eerlijk is eerlijk, het is een handige functionaliteit van LinkedIn die zeker de moeite van het uitproberen waard is. LinkedIn wint nog steeds aan populariteit, het gebruik neemt toe en de meeste mensen die een profiel hebben en enigszins actief zijn maken gebruik van de mobiele app.


Ga jij het proberen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen, laat je me weten wat je ervan vind? Natuurlijk mag mijn eigen QR code niet ontbreken, dus scannen maar! Ik zie je graag terug op LinkedIn (of natuurlijk gewoon live op een borrel of receptie ;)!  

Groeten, Lieneke  

Weten hoe jij LinkedIn kunt inzetten voor jouw marketing en sales? Doe mee aan een van onze LinkedIn trainingen!