6 tips: zo scoor je met online marketing in de vakantieperiode

Geschreven op 30-07-2017
Door: Lieneke de Wolf

Vakantietijd - time to relax? 

Nu in regio Zuid ook de bouwvak is gestart, wordt het echt overal rustiger. Maar is dat wel zo? Natuurlijk zijn er veel mensen– dus ook jouw klanten – op vakantie maar online wordt het er zeker niet kalmer op. Facebook, Instagram.. je wordt overspoeld met vakantieberichten. En als je dan toch meer vrije tijd hebt… dan is dat een prima gelegenheid om er eens lekker voor te gaan zitten (of liggen;) en vaker door te klikken op social media berichten voor wat meer informatie. Wifi is voor veel mensen inmiddels een voorwaarde op een vakantiebestemming en je mobiele abonnement is nu in heel de EU te gebruiken. Dus wat let je? Je kan onbeperkt online gaan deze zomer!

Maar hoe ga je als bedrijf slim om met online marketing in de zomer- en vakantieperiode? Laat jij de teugels vieren of ga je er juist extra hard tegenaan en speel je jezelf in de kijker?

Speciaal voor jou: 6 zomerkansen en -tips – zo scoor je met online marketing in de zomerperiode!

#1 Zorg voor een website die summerproof is

Lekkere temperaturen, meer zon: we zijn meer buiten, stappen sneller een winkel binnen, maar dat betekent niet dat er minder online besteed wordt. Nee, in de zomer geven we juist met z’n allen extra geld uit. Betalen doe je met je smartphone met je online bankieren app –  dus bestellen maar, het gaat 24/7 door. Kansen dus voor jouw online business!

In de zomer worden mobiele devices nog veel meer gebruikt dan in andere seizoenen. Logisch – op een terras, strand of in een stad is een smartphone nou eenmaal het handigst. En voor mobiel gebruik is een responsive website een must. Responsive, wat was dat ook alweer? Dat betekent dat jouw website of webshop zich aanpast aan het scherm waarop hij wordt opgeroepen. Schotel jij je bezoekers nog steeds een mini-website’tje voor waar volop in- en uitgezoomd moet worden? Gemiste kans. Uit onderzoek blijft dat veel bezoekers daardoor afhaken en vaak zie je ze niet meer terug. Daarnaast wordt je door Google keihard afgestraft in de mobiele zoekresultaten als jouw website of webshop niet responsive is. Dus, als jouw website of webshop nog niet responsive is: snel een afspraak plannen met je webbouwer na je zomervakantie ;)

#2 Bereik je doelgroep optimaal met advertising

Meer vrije tijd, informatie die beter binnen komt bij mensen… dit is je kans om op te vallen bij je doelgroep met een sterke boodschap! De zomer is dus een prima periode om te werken aan je naamsbekendheid, leads en wellicht ook directe verkoop.

Ken jij je doelgroep? Dan weet je waar en wanneer je jouw (potentiële) klanten kunt bereiken. In de schoolvakantie zijn gezinnen met kinderen vaak weg; jonge mensen zonder kids of en mensen waar de kinderen al uitgevlogen zijn, kiezen juist vaak voor trips buiten de reguliere vakanties. De ‘thuisblijvers’ kan je bijvoorbeeld goed benaderen met advertising voor kaarten voor festivals en leuke events in de avonduren en weekends, maar zomeraanbiedingen bij winkels online of juist in de buurt doen het ook goed.

Advertising in de zomerweken niet geschikt voor B2B? Zeker wel. Ook ondernemers, inkopers, managers enz gaan met vakantie en hebben dan vaak de gelegenheid met wat meer afstand na te denken over hun bedrijf of organisatie: over inkoop, samenwerkingen, personeel, opleidingen enz. Zorg dat jouw boodschap gericht aankomt bij de doelgroep die je wilt bereiken. Weet waar je ze kunt vinden, via welke kanalen ze te bereiken zijn en heel belangrijk, waar ze behoefte aan hebben.

Waar is jouw doelgroep te vinden? Afhankelijk van dat antwoord kan je advertising inzetten: Adwords, of wellicht Facebook advertising, maar kijk ook eens naar adverteren op Instagram of LinkedIn.

Bonustip: veel van je concullega bedrijven zetten hun online advertising in de zomer tijdelijk op een wat lager pitje. Dat betekent dus minder concurrentie – en dus minder kosten per klik. Dus laat ze nog maar een drankje nemen op een zonnig terras terwijl jij in beeld komt bij hun klanten!

#4 Zorg voor engagement met leuke acties  

De extra vrije tijd kan er ook voor zorgen dat er meer en vaker wordt gereageerd op leuke acties in de zomer. Denk daarom eens na over een actie die zorgt voor betrokkenheid van jouw klanten en fans. En waarschijnlijk levert het ook nog nieuwe likers van je pagina op. Hierbij wat inspiratie!

Festivals: in de zomer zijn er overal leuke evenementen. Van muziek festivals tot foodtruck festivals, pop-up speeltuinen, toernooien en sportieve events… Een win actie op social media voor gratis kaartjes doet het altijd goed! En is het een gratis festival? Denk dan eens aan gratis consumptiebonnen of een tegoedbon.

Betrek je klanten en vraag hun om een reactie in relatie tot jouw product of dienst. Bijvoorbeeld: Op welke vakantiebestemmingen gebruiken jouw klanten jouw product, of waar zouden ze het willen gebruiken? Reageer altijd op alle inzendingen. Je kunt daar ook weer een leuke prijs aan koppelen voor de origineelste inzending.

Let op bij winacties via Facebook; er zijn regels opgesteld door Facebook – niet alles mag. Hier vind je de Facebook guidelines voor promoties. Je vermeldt bij een winactie natuurlijk altijd heel duidelijk hoe je kans maakt en wat de prijs precies inhoudt; geef ook altijd aan wanneer de uitslag wordt bekend gemaakt.

#5 Plan je acties! Maar vergeet de webcare niet…

Ga je er zelf even tussenuit? E-mail nieuwsbrieven kan je van tevoren inplannen, en dat geldt ook voor berichten op social media. Op sommige social media kanalen dan dat rechtstreeks (bijv. Facebook), bij andere niet. Met tools als Hootsuite, Buffer of CoSchedule kan je op alle social media kanalen je berichten inplannen.

Maar… Als je online actief bent in de vakantieperiode, of dat nu met leuke acties is, met advertenties of e-mail nieuwsbrieven: je moet wel in staat zijn om te reageren op vragen en opmerkingen van klanten en fans. Want zij verwachten antwoord – en snel! Zorg dus dat je in je bedrijf en binnen je team afspraken maakt: wie reageert er wanneer op vragen via mail, social media of je website. Doe wat je belooft, anders hebben je online inspanningen ontevreden klanten of prospects tot gevolg. 

#6 Gebruik de komkommertijd nuttig

Vaak is er in de stillere zomerweken extra mogelijkheid om klussen op te pakken die eerder zijn blijven liggen. Hoe staat het met je website? Is je content nog up to date? Zijn de gebruikte afbeeldingen nog actueel, is je team info compleet? Maak werk van SEO (zoekoptimalisatie) met o.a gebruik van juiste keywords in je teksten, metadescriptions en alt tags.

Neem je social media kanalen eens goed onder de loep: optimaliseer je bedrijfspagina’s en kijk eens goed naar je social media strategie: brengen kanalen als Facebook, LinkedIn en Instagram jou het gewenste resultaat? Heb je nog geen social media plan, dan is de zomer een uitgelezen moment om daar eens goed voor te gaan zitten.

En natuurlijk pas je je online uitstraling aan op dit heerlijke seizoen. Een zomerse foto op de homepage van je website en als omslagfoto van je Facebook pagina, je team in zomerse sferen, een zomerborrel in beeld gebracht.... door gebruik te maken van het zomerthema ben je herkenbaar en meer likeable voor je bezoekers. Advertenties die in de stijl van het seizoen zijn krijgen ook vaak meer kliks.

Genoeg te doen dus deze zomer…. En wil je een keer sparren over hoe jij online marketing het beste aanpakt, ongeacht welk seizoen? Neem dan zeker contact met ons op!