10 tips voor betere social media berichten
05 mei 2017 
5 min. leestijd

10 tips voor betere social media berichten

MEER BETROKKENHEID BIJ JE SOCIAL MEDIABERICHTEN? ZO DOE JE DAT! 
 
Vaak krijgen we de vraag: ‘waar moet ik rekening mee houden als ik berichten post op social media?’ Want je wil natuurlijk dat je volgers enthousiast reageren op wat jij schrijft en plaatst op social media. Maar dat is zo makkelijk nog niet – bestonden er maar Gouden Regels. Content maken voor social media heeft in ieder geval veel meer om het lijf dan alleen maar promotionele berichten plaatsen over jouw bedrijf, producten en diensten. En zoveel mogelijk posten uit angst dat iemand je laatste bericht heeft gemist is ook niet echt de juiste manier van content maken. 
 
Maar hoe moet je dan te werk gaan? We hebben 10 tips voor je op een rijtje gezet; doe er je voordeel mee en laat je social mediakanalen groeien en bloeien! 

 

#1 LUISTER BETER NAAR JE PUBLIEK 

Maakt het je niet uit of mensen reageren op je berichten en ga je gewoon maar door met content maken op de automatische piloot? Sorry, maar dan ben je niet goed bezig. Wellicht doe je dit met de instelling dat aanwezig zijn op social media nog altijd beter is dan er helemaal niet zijn, maar wat heeft het voor zin om een marketingkanaal te gebruiken als je nul connectie met je publiek maakt? 
 
Dus: luister wat zij zeggen en wanneer ze iets zeggen. En als ze niets zeggen, dan moet jij aan de slag; vind een andere manier om interactie te krijgen. Breng de dialoog tot stand! En focus je altijd op wat jij toevoegt met je bericht. Wat is de waarde voor je publiek, wat kunnen zij ermee, wat hebben zij eraan? Stel jezelf die vraag bij alles wat je post op social media. 

#2 HET GAAT NIET OVER JOU… 

Denk goed na over de mix van berichten die je plaatst op social. Dit zijn twee regels die veel gebruikt worden: 
 
De 80/20 regel: post 80% over dingen die leuk, interessant en waardevol zijn voor je publiek, en zet 20% van je berichten in voor promotie voor je bedrijf. 
 
De ‘derden’ regel: 1/3 promotie, 1/3 nieuws en trends uit de branche (let op dat je jargon vermijdt of uitlegt!) en 1/3 berichten die gericht zijn op reactie van je publiek 

Hou in gedachten dat puur promotionele posts over het algemeen niet in goede aarde vallen bij je volgers. 

#3 WEES NIET LANGDRADIG… OOK AL HEB JE VEEL TE VERTELLEN 

Ken je dat? Je bent in gesprek met iemand en hij of zij gaat maar door over een bepaald onderwerp.. je ogen worden glazig en je gedachten dwalen af… Dan gebeurt je ook snel op social media. Je kan dan wel maximaal 5000 karakters gebruiken in een Facebook bericht en 2000 in een Instagram bericht maar dat wil niet zeggen dat je dat ook per se moet doen 😉 
 
Je social mediacontent moet als een vlot en boeiend gesprek zijn. Onderzoek op Facebook wijst uit dat voor bedrijfsposts geldt, hoe korter hoe beter – de ideale lengte voor een Facebookbericht is 40 tot 80 karakters. Bij Instagram is de ideale lengte 120 karakters, anders wordt jouw caption namelijk afgekapt op de tijdlijn.  Maak je berichten dus korter met ‘verkorters’ zoals Bit.ly of Hootsuite. 
 
Ook al ben je in de veronderstelling dat uit veel tekst jouw kennis van zaken blijkt: wees kort en bondig op social media. Laat dus het jargon van jouw branche of beroep zo veel mogelijk weg. En pas ook op met afkortingen: grote kans dat je publiek daar helemaal niets van snapt. 

#4 SPELLING EN GRAMMATICA; BEST FRIENDS OP SOCIAL MEDIA 

Schrijf voluit wat je bedoelt en gebruik punten, komma’s etc. op een goede manier. Dat maakt het voor je volgers makkelijker om je bericht te lezen. En ook al is social media over het algemeen snel en spontaan – vergeet niet om altijd je spelling te checken. Een foutje is niet gelijk het einde van de wereld, maar het komt wel slordig over. 

#5 SPREEK JE PUBLIEK DIRECT AAN 

Als iemand mij rechtstreeks aanspreekt met mijn naam of ‘jou’ zegt, dan heb ik gelijk meer aandacht voor wat er wordt gezegd. Doe dit ook op social media: spreek je publiek direct en persoonlijk aan, dus niet op een onpersoonlijke manier met ‘zij’ of ‘mensen’. 

#6 LEER HOE JE HASHTAGS GEBRUIKT 

Er zijn nog steeds behoorlijk veel mensen die niet weten hoe ze hashtags moeten gebruiken. Op social media helpen ze om gesprekken te volgen en soms ook meldingen over jouw bedrijf of merk te ontvangen. De kunst is om hashtags te vinden die ergens op slaan in jouw branche – zo kan je daar gesprekken en berichten over volgen en er eventueel aan meedoen. Als het je lukt om mensen jouw hashtags te laten gebruiken of jouw hashtags te laten volgen, dan kan je overwegen om nieuwe hashtags toe te voegen in je berichten. 

Maar pas op voor overkill.. gebruik niet teveel hashtags en maak niet overal een hashtag van #datisnietzohandig. 

#7 SCHRIJF VOOR VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIAPLATFORMEN 

Dezelfde berichten en content gebruiken voor alle social platformen waar je actief op bent lijkt misschien efficiënt, maar dat is een misvatting. Als je niet al je kanalen goed kunt beheren, laat het dan iemand anders doen of maak keuzes met welke je doorgaat. Je wordt niet gestraft als je doet wat je aankunt, maar je publiek zal niet zo happig zijn om op diverse kanalen op je content te reageren als ze telkens hetzelfde voorgeschoteld krijgen. Elk platform heeft een specifiek doel, en wat op het ene platform wel werkt, doet dat op het andere wellicht net niet. Ook de lengte van de berichten en de timing kan variëren.  

#8 GEBRUIK EEN CALL TO ACTION 

Wees niet te bang om je volgers te vragen jouw bericht te delen of te retweeten. Je zult zien dat de betrokkenheid omhoog gaat als je specifiek vraagt wat je wilt. Als jij graag reacties wilt op je laatste blog of op je Facebookpost, vraag daar dan gewoon om. 

#9 WEES CONSISTENT 

Denk nog eens even terug aan het verhaal achter jouw merk of bedrijf, kan je het nog zo vertellen waarom je doet wat je doet? Hopelijk wel, want dat moet als een rode draad terugkomen in heel je social mediastrategie. Op welk platform je publiek je ook tegenkomt: het moet duidelijk zijn dat jij het bent, ook al zien ze je bedrijfslogo niet gelijk. Uniformiteit in je afbeeldingen, je taalgebruik, de tone of voice die je gebruikt en bovenal de boodschap die je verspreidt. Dat maakt jou herkenbaar en betrouwbaar. 

#10 NIET SCHREEUWEN! 

De meningen zijn verdeeld, maar over het algemeen geldt dat schrijven van alle tekst in hoofdletters je berichten er niet direct aantrekkelijker op maken. De meeste mensen houden er niet van als er tegen ze geschreeuwd wordt 😉 

Zo! Hopelijk kan je met deze tips aan de slag en ga je snel het verschil zien op je social media kanalen. Special thanks voor deze tips aan onze vrienden van Songbird Marketing 

Wil jij onze hulp om jouw feed te verbeteren of heb je vragen? Neem contact op met ons via info@get-agrip.nl en we helpen je graag! 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us