%%title%% | Get a Grip
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 augustus 2017 

6 Musthaves voor jouw LinkedIn profiel

Hoe ben jij ooit begonnnen met LinkedIn? Als soort van online CV, of omdat je steeds te horen kreeg dat je toch echt op dit zakelijke social media netwerk aanwezig moet zijn? Sinds de start van LinkedIn in 2003 is erorm veel veranderd. Van een digitale rolodex is LinkedIn getransformeerd naar een platform dat het mogelijk maakt jezelf op een makkelijke manier te introduceren bij anderen en de aandacht te trekken van mensen die interessant voor jou kunnen zijn. Oftewel: het biedt je zakelijk volop kansen.

Dus als jij Linkedin nog steeds ziet als de plek waar je CV online staat, dan laat je simpelweg kansen liggen. In onze huidige wereld waar werken op afstand en digitaal contact steeds meer de norm wordt, is LinkedIn vaak de plek voor een eerste indruk.

En zo’n eerste indruk wil je toch onvergetelijk maken? Zorg er daarom voor dat de volgende 6 onderdelen van je profiel goed in orde zijn.

#1 Je profielfoto

Je LinkedIn profielfoto is echt het eerste waar naar gekeken wordt. Het geeft jou een gezicht en zorgt voor een emotionele connectie met je bezoeker. Maar kijk je LinkedIn contacten er maar eens op na: er zit nogal wat verschil in profielfoto’s. Zorg ervoor dat jouw profielfoto maximale impact heeft.

  • Zorg voor een professionele, scherpe en duidelijke foto
  • Je gezicht moet 70 – 80% van het kader vullen
  • Kijk recht in de camera, zodat je als het ware oogcontact maakt met de kijker  (In de nieuwe opmaak van het LinkedIn profiel staat je profielfoto niet voor niets midden op de pagina)

Uit onderzoek naar wat een goede profielfoto is op Tinder kwam onlangs duidelijk naar voren dat het belangrijkst is je foto simpel te houden. Een neutrale achtergrond, nooit een zonnebril, zorg voor zo min mogelijk afleiding. Alles wat afleidt zorgt er namelijk voor dat je minder aantrekkelijk wordt gevonden. En ik weet het, LinkedIn heeft duidelijk een andere inslag dan Tinder ;), maar de strekking is hetzelfde: je wilt met jouw foto een goede indruk achterlaten.

#2 Omslagfoto

Onderscheid jezelf met je achtergrondfoto. ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’, je kent de uitdrukking wel. En de achtergrondfoto op LinkedIn geeft je de mogelijkheid visueel extra informatie te geven. Denk goed na over de afbeelding die je daar neerzet: wat wil je mensen laten weten over jezelf en je werk? Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Een foto van jou zelf of mensen van je bedrijf in actie, of een afbeelding waar de huisstijl van je bedrijf duidelijk in naar voren komt. Een aantrekkelijke achtergrond foto zorgt voor een completer en meer aansprekender visueel profiel.

#3 Een pakkende headline

Als je hier niets invult, dan neemt LinkedIn automatisch je huidige functietitel en vult deze in als headline. Beschouw je headline als de headline van een advertentie. Het is de bedoeling dat je headline de aandacht trekt van de lezer en ervoor zorgt dat hij meer wil weten!

#4 Samenvatting

Je LinkedIn profiel is geen CV – het is veel meer dan dat! Beschouw het als je eigen persoonlijke website, waar het om het merk ‘IK ‘draait. De samenvatting in je profiel kan je zien als de homepage. Toch zijn er nog (heel) veel profielen zonder samenvatting. Niet handig, want het is een uitgelezen kans om te vertellen wie je bent en lezers te laten weten wat jij voor hen kunt betekenen. Ervaring en scholing geven weer wat je doet en hebt gedaan; met je samenvatting kan je mensen triggeren om contact met jou op te nemen.

#5 Aanbevelingen

Aanbevelingen maken je profiel geloofwaardig. Het komt veel sterker over als anderen vertellen wat ze goed aan jou vinden, dan dat je dat zelf doet. Met uitzondering van de aanbevelingen en aanbevolen skills vul je jouw profiel helemaal zelf in: zie een aanbeveling dan ook als een validatie door anderen van hetgeen je over jezelf zegt. Sommige aanbevelingen zijn effectiever dan andere; het hangt ervan af wat er over je gezegd wordt, maar ook wie het zegt. Wees niet te bang om te vragen om een aanbeveling. Denk wel goed na wie je het vraagt: als iemand jou aanbeveelt die goed bekend staat in zijn branche / beroep dan zal dat beter werken als iemand met weinig bekendheid of invloed.

#6 Video

Video, hét medium van nu. Maar is LinkedIn nou zo geschikt platform om video in te zetten? Jazeker wel. Mensen bekijken vaak je profiel als ze meer over je willen weten. Woorden zijn niet heel effectief, zo blijkt uit onderzoek; in een gesprek tellen ze bijv. maar voor 7% mee.  Zaken als lichaamstaal, je stemintonatie wegen veel zwaarder.  Video geeft je mogelijkheid ‘compleet’ te communiceren. Met video kan je een grotere impact hebben op mensen die jouw profiel bekijken: ze krijgen als het ware een totaalplaatje van jou.

In je LinkedIn profiel kan je video’s toevoegen aan de onderdelen samenvatting en ervaring. Je kan een video bio toevoegen: vertel mensen wie je bent en waar jouw passie ligt. Maar denk ook eens aan (korte) opnames van een presentatie of korte video’s waarin je tips en adviezen geeft. En als je vlogt, maak dan een selectie van vlogs voor op je LinkedIn profiel. Maak gebruik van deze mogelijkheid voordat iedereen het doet!

Zijn deze 6 onderdelen van jouw profiel dik in orde? Goed bezig! Op naar de volgende stap: contact leggen en verbinding maken met mensen die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Daarover een volgende keer meer! Vragen op opmerkingen? Stuur me een mailtje.

En natuurlijk vind ik het super als je onze LinkedIn Company page wilt volgen.

Groet, Lieneke

PS: Weten hoe je LinkedIn optimaal kunt inzetten en nieuwe contacten en leads kunt krijgen? Meld je dan aan voor de training LinkedIn op donderdagavond 21 september in Terneuzen. In één avond zorg ik ervoor dat je helemaal bij bent en direct zelf praktisch aan de slag kunt met LinkedIn. 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies