15 makkelijke - en handige - LinkedIn tips
18 oktober 2017 
4 min. leestijd

15 makkelijke - en handige - LinkedIn tips

LinkedIn is essentieel als jij wilt opvallen. Ik deel graag een aantal tips met je; gebruik ze en zet je LinkedIn profiel in als je personal branding tool! En beschikbare tijd is schaars, ik weet het. Dus hierbij adviezen die jouw profiel sterker maken en je in staat stellen je netwerk groter te maken – én die niet al te veel tijd kosten. 

#1 Voeg je persoonlijke touch toe 

Krijg jij ze ook zo vaak? Uitnodigingen om te linken zonder enige toelichting. Waarom wil iemand met jou linken? Toch wel fijn om te weten…. Begin dus op de juiste manier: vertel er even bij waarom je iemand een uitnodiging stuurt. Zeker weten dat je daarmee direct een goede en sympathieke indruk maakt. En je onderscheid je van de massa.  

#2 Niets mis met een groupie 

Groepen in LinkedIn: na een opschoningsactie vorig jaar zijn ze weer in opkomst. Doe jij eraan mee? Probeer het eens en kijk wat het je oplevert. Neem deel in groepen die je in staat stellen om met mensen te linken die in je doelgroep zitten maar nog geen connecties zijn. Als groepslid kan je ze uitnodigen om te linken. Je hebt dus geen upgrade naar Premium nodig om dat te doen. 

Beperk je niet tot voor de hand liggende groepen over jouw vakgebied. Neem deel aan groepen die gaan over jouw branche, jouw expertise, oud-studiegenoten, maatschappelijke onderwerpen die je interesseren, en andere zaken die je interesseren en jouw persoon weerspiegelen. Dit geeft je in ieder geval toegang tot meer mensen die ertoe doen voor jouw merk/ bedrijf. Als anderen jouw profiel bekijken dan krijgen ze op basis van de groepen waaraan je deelneemt, een goed beeld van wat jou bezighoudt. Let op, neem deel aan groepen die actief zijn en een behoorlijk aantal groepsleden hebben. 

(Dit is niet echt een tip die weinig tijd kost… als je aan de slag gaat met groepen kan je dat veel opleveren in contacten en kennis, maar het kost wel tijd!) 

#3 Laat jezelf zien 

Welke 5 sterke punten van jezelf wil jij naar voren laten komen? Laat deze herhaaldelijk terugkomen in je profiel. Als jij bijv. echt goed bent in projectmanagement, beschrijf dat dan in je samenvatting maar ook bij de beschrijving van verschillende werkervaringen. Dit helpt je om gevonden te worden door de juiste mensen. 

#4 Wees selectief met je waardering 

Word je gevraagd om een aanbeveling te geven voor een connectie? Doe dat dan alleen als je er volledig achter staat. Als je mensen aanbeveelt dan straalt hun reputatie ook op jou af. Neem de tijd om een serieuze en eerlijke aanbeveling te schrijven. Die is van grote waarde voor de ontvanger! 

#5 Je mag best (een beetje) lui zijn 

Gebruik en hergebruik de content die je al hebt. Hiermee verspreid je je boodschap via diverse kanalen; je bereikt meer mensen met dezelfde soort boodschap en je versterkt daarmee je branding. Dus: deel je blogs in je updates of maak er een long post van. Voeg artikelen en whitepapers toe aan je profiel. 

#6 Maak gebruik van de ruimte die je hebt 

Stel je hebt verschillende functies gehad binnen een bedrijf. Beperk je dan niet tot het beschrijven van al die rollen in een keer bij de werkervaring, maar gebruik gerust de ruimte die je nodig hebt om voor elke functie een aparte werkervaring te maken. 

#7 Ben jij open minded? 

Alleen maar connecties accepteren die je kent? Waarom zou je? Als je een verzoek krijgt van een onbekende, vraag dan eerst naar de reden om te linken. Misschien kennen jullie elkaar uit een ver verleden of via via. Je kan tenslotte niet iedereen onthouden. Sla niet zomaar alle LinkedIn verzoeken af van mensen die je niet direct (her)kent; wie weet welke kansen je misloopt. 

#8 Deel niet alles 

Aan de slag met je LinkedIn-profiel? Zorg er dan voor dat je je contacten niet lastigvalt met elke kleine aanpassing die je doet. Ga naar je privacy settings en zet de knop ‘Profielwijzigingen delen’ op ‘nee’. Let op, als je iets wijzigt wat je connecties niet mogen missen – bijv. een nieuwe job – pas deze instelling dan vooraf even aan! 

#9 De kunst van het weglaten 

Het is niet nodig om alles details van functies uit een ver verleden op te sommen. Zeker niet als dat weinig van doen heeft met wat je nu doet. Als het geen waarde toevoegt aan wat je vandaag de dag doet, dan kan je ook zaken weglaten. Of groepeer historische functie onder een kop, bijv. ‘Diverse stages’ of ‘Diverse Functies in de arbeidsbemiddeling’ 

#10 Gebruik Premium slim 

Als je echt contact wilt leggen met iemand en je kent niemand via wie je dit via – via kunt doen, dan kan je Premium gebruiken. En het mooie is dat je dat een maand op proef kan doen. Heb je langer nodig? Neem dan een maandabonnement op Premium, dan kan je het weer opzeggen als je missie geslaagd is. 

#11 Wees persoonlijk 

Je LinkedIn profiel is geen cv. Schrijf alsof je in een echt gesprek bent met iemand. Vermijd al te veel jargon. Laat je persoonlijkheid zien; beschrijf je passies en wat jij belangrijk vindt. Heb je interessante nevenactiviteiten naast je werk? Neem ze op in je samenvatting. Je wilt dat mensen een goede, volledige eerste indruk van je krijgen en op basis daarvan jou beter willen leren kennen. 

#12 Maak een verpletterende indruk 

Zorg ervoor dat je profielfoto van hele goede kwaliteit is, scherp en goed belicht. LinkedIn is niet de plek waar je wegkomt met een informele selfie. Tip: kijk recht de camera in of kijk over je linkerschouder, in de richting van de camera (en dus bezoeker van je profiel). Als je naar rechts kijkt, dus weg van de camera, dan komt dat minder sterk over. 

#13 Zorg voor een flink aantal connecties 

Hiermee wil ik niet zeggen dat je lukraak connecties moet verzamelen, maar de vermelding +500 connecties heeft wel een psychologisch effect op degenen die je profiel zien. 

#14 First things first 

Wacht even met contacten leggen totdat je helemaal tevreden bent met je profiel! Als jij uitnodigingen gaat sturen om te linken, dan zullen ze vaak eerst je profiel bekijken voordat ze je connectieverzoek accepteren. Als dat rammelt aan alle kanten mis je de kans op een goede eerste indruk – en met een beetje pech worden je uitnodigingen niet beantwoord. 

 

Zo, dat waren de tips! Doe er je voordeel mee.  

Vragen over LinkedIn?

Groet, Lieneke 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us